CEDO. Morala publică vs. morala religioasă

30 ianuarie 2018 CEDO

În hotărârea din 30 ianuarie 2018 în cauza Sekmadienis Ltd. împotriva Lituaniei (cererea nr. 69317/14), Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în unanimitate,  a constatat că a fost încălcat art. 10 (dreptul la libertatea de exprimare) din Convenția europeană a drepturilor omului.

Cauza privește amendarea Sekmadienis Ltd., o companie de îmbrăcăminte, pentru afișarea în Vilnius și pe site-ul său a unor reclame considerate de către instanțele lituaniene și alte organisme ca fiind contrare moralei publice.

Situația de fapt

În noiembrie 2012, Inspectoratul de Stat pentru Produse Nealimentare a declarat că afișele publicitare făceau uz de simboluri religioase într-un mod inadecvat și lipsit de respect putând fi din aceste motive considerate contrare moralei publice. Afișele publicitare înfățișau tineri și tinere îmbrăcați în haine cu sloganuri precum „Isuse, ce pantaloni!”, „O Maria, ce rochie!” și „O Isuse [și] Mario, ce haine!”

Bazându-se pe aceste constatări, Autoritatea de Stat pentru Protecția Drepturilor Consumatorului a decis că afișele de promovare a colecției încălcau prevederile legate de morala publică ale Legii privind publicitatea și a amendat compania cu 2.000 de litas (579 €).

Compania a contestat amenda, însă fără succes. În primă instanță, judecătorii s-au bazat, printre altele, pe o scrisoare trimisă de Conferința Episcopiilor Lituaniene, semnată de o sută de credincioși, care au pretins că afișele le-au jignit sentimentele de natură religioasă. Decizia a fost menținută de instanța de grad superior. 

În opinia instanțelor din Lituania, anunțurile difuzate au fost în mod evident contrare moralei publice, dat fiind că religia, constituind un anumit tip de viziune asupra lumii, contribuie în mod inevitabil la dezvoltarea morală a societății. Potrivit judecătorilor, simbolurile de natură religioasă ocupă un loc important în sistemul de valori spirituale al indivizilor și societății în ansamblu, iar utilizarea lor necorespunzătoare le înjosește și contravine normelor morale și etice universal acceptate, astfel că forma aleasă de a face publicitate a încălcat bunele moravuri și principiile respectării valorilor credinței creștine și a simbolurilor sale sacre.

Aprecierea CEDO

Curtea a constatat că, în ciuda faptului că a declanșat o serie de plângeri (inclusiv prin intermediul autorității teritoriale a Bisericii Romano-Catolice din Lituania), anunțurile nu au fost ofensatoare și nu au incitat la ură. De asemenea, autoritățile naționale nu au oferit justificări satisfăcătoare de ce o astfel de utilizare a simbolurilor religioase ar fi fost contrară moralei publice.

Prin urmare, autoritățile naționale nu au realizat un echilibru just între protecția moralei publice și drepturile persoanelor religioase, pe de o parte, și  dreptul companiei reclamante la libertatea de exprimare, pe de altă parte.

Cuvinte cheie: > >

Comentarii