Plângere contravențională. Neaplicarea de către agentul constatator a marjei de eroare a aparatului radar. Reindividualizarea sancțiunilor aplicate

”Starea de fapt reținută prin procesul verbal a fost dovedită cu înregistrarea radar depusă la dosar din care rezultă că la data și ora menționate în cuprinsul acestuia autoturismul petentului a fost surprins circulând cu viteza de 103 km/oră.

Din buletinul de verificare metrologică din 10.03.2015 depus la dosar  rezultă că aparatul cu care s-a efectuat măsurătoarea a fost verificat din punct de vedere metrologic, verificarea fiind valabilă timp de un an de zile.

În acest context, este indubitabil că petentul a depășit viteza legală, așa încât nu se poate pune problema anulării procesului verbal de contravenție și nici aceea a obligării intimatului la întocmirea unui nou proces verbal pentru o altă contravenție, instanța putând să procedeze la reindividualizarea sancțiunilor, în măsura în care se justifică acest lucru.

***Lipsa rovinietei. Prescripţia aplicării sancţiunii contravenţionale***

În această direcție, referitor la marja de eroare a aparatului R se reține, în acord cu susținerile petentului, că potrivit disp. art. 3.1.1. din Norma de metrologie legală nr. 021-05:

„a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiții de laborator, eroarea maximă tolerată este de:
– ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
– ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;

b) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, eroarea maximă tolerată este de:
– ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
– ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;

Citeste mai mult  Renunțarea în etapa dezbaterilor la cheltuielile de judecată solicitate prin cererea de apel

c) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:
– în regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);
– în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);
– în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:
– ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
– ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.”

Este adevărat că aparatul a fost verificat metrologic, însă verificarea metrologică atestă doar faptul că acesta corespunde din punct de vedere metrologic, respectiv că nu înregistrează erori mai mari decât cele tolerate potrivit normei și nu că nu ar înregistra nici o eroare.

***Anularea proceselor verbale de contravenție***

Este evident că Norma de verificare metrologică se aplică doar aparatelor care au fost verificate metrologic, întrucât în caz contrar ele nu ar putea fi utilizate pentru măsurarea vitezei.

Citeste mai mult  Inadmisibilitatea contestatiei formulata impotriva procesului verbal de control

Atâta timp cât petentul a înțeles să se prevaleze de eroarea acceptată de NML se impune, potrivit principiului in dubio pronunța reo, să se aplice procentul de -3% obținându-se o viteză sub 100 km/oră (99,91 km/h).

Chiar dacă aparatul radar folosit pentru măsurarea vitezei cu care circula autoturismul condus de petent, corespundea din punct de vedere metrologic, conform buletinului depus la dosar, în condițiile în care potrivit normei mai sus menționate, acesta înregistrează o eroare tolerată de plus/minus 3%, nu există certitudinea că viteza măsurată cu acesta este reală.

Întrucât această împrejurare creează un dubiu cu privire la starea de fapt reținută prin procesul verbal, în ceea ce privește valoarea vitezei măsurate, potrivit principiului in dubio pro reo, îi profită petentului.

***Marja de eroare a aparatului radar. Plângere contravențională admisă în parte. Menținerea amenzii***

În concluzie, nu se poate considera că petentul a depășit viteza maximă prevăzută de lege pentru acel sector de drum (50 km/h întrucât se află în localitate) cu mai mult de 50 km/h, ci cu 41-50 km/h.

Fapta săvârșită de petent și anume, conducerea unui autoturism cu o viteză ce depășește cu 41-50 km/oră viteza maximă admisă de lege pe acel sector de drum, constituie de asemenea contravenție raportat la disp. art. 121 alin. 1 din HG nr. 1391/2006 dar se sancționează diferit, respectiv potrivit disp.art.102 alin.2, corob.cu art.108 alin.1 lit.d) pct.3 din O.U.G. nr.195/2002.

Citeste mai mult  Acceptarea tacită a moștenirii

Așa fiind, în mod greșit a aplicat agentul constatator măsura complementară a suspendării dreptului de a conduce. În acest context, se impune reindividualizarea sancțiunilor și aplicarea acestora în conformitate dispozițiile legale amintite anterior, prin raportare și la 98 alin.4 din O.U.G. nr.195/2002, respectiv 6 puncte de penalizare, menținându-se cele 9 puncte amendă și implicit amenda în cuantum de 877,5 lei.

Având în vedere aceste considerente în baza art.480 alin.2 din Codul de procedură civilă prezentul apel va fi admis, iar sentința atacată va fi schimbată în sensul că va fi admisă în parte plângerea contravențională formulată de petent și se va dispune reindividualizarea sancțiunilor aplicate petentului prin procesul verbal atacat, în sensul că se va înlătura măsura complementară a suspendării dreptului de a conduce, aplicându-se 6 puncte de penalizare, cu menținerea a 9 puncte amendă și implicit a amenzii în cuantum de 877,5 lei.” (Tribunalul Alba, Decizia civilă nr. 28 A/2016, www.rolii.ro)

În sensul că după ce aparatul radar este verificat metrologic, toleranţa nu se mai ia în calcul la fiecare viteză înregistrată: Plângere contravențională. Neaplicarea de către agentul constatator a marjei de eroare a aparatului radar

Cuvinte cheie: >