RIL promovat vizând marja de eroare a aparatelor radar

11 octombrie 2017 Drept Contraventional

Colegiul de conducere al Curții de Apel Bacău a sesizat ÎCCJ cu recurs în interesul legii în vederea pronunțării unei decizii cu privire la următoarea problemă de drept: ”Dacă dispoziţiile art 3.1.1 lit c din Norma de Metrologie Legală nr 021-05 din 23.11.2005 aprobată prin Ordinul nr. 301 din 23 noiembrie 2005 trebuie interpretate că se aplică la momentul constatării contravenţiei în urma măsurării vitezei de către operatorul radar /instanţa de judecată în cursul soluţionării plângerii contravenţionale ori se aplică doar la momentul verificării şi omologării aparatului radar de către serviciul de metrologie legală.”

Chestiunea de drept vizată a format obiectul unei plângeri contravenționale analizată de Tribunalul Bacău care a sesizat ÎCCJ în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la problema de drept anterior menționată.

În ședința din 26 iunie 2017, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, a respins ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Bacău pe motiv că nu îndeplinea una dintre condițiile prevăzute de art. 519 NCPC, și anume cerinţa noutăţii problemei de drept.

Citeste mai mult  Înlocuirea amenzii contravenționale cu munca în folosul comunităţii. Necesitatea acordului contravenientului

Colegiul de conducere al Curții de Apel Bacău a constatat că practica cu privire la problema de drept vizată este neunitară, astfel că a apreciat că se impune recurgerea la un mecanism mai ferm pentru unificarea practicii judiciare în acest domeniu, respectiv pronunțarea unei decizii în interesul legii, fiind îndeplinite coondițiile de admisibilitate prevăzute de art. 515 NCPC.

Jurisprudenţa existentă în materie evidențiază două orientări. Astfel:

Într-o opinie, s-a apreciat că eroarea tolerată a aparatelor radar prezintă relevanță doar pentru verificarea metrologică, iar după această verificare, eroarea nu se mai ia în calcul la fiecare viteză înregistrată. Prin urmare, viteza măsurată de aparatul radar, este viteza legală stabilită, fără a se aplica marja de eroare.

Într-o altă opinie, s-a considerat că eroarea maximă tolerată prevăzută de norma de metrologie legală se aplică de agentul constatator la momentul constatării contravenţiei şi încheierii procesului verbal, iar în caz de neconformare de instanţa investită cu soluţionarea plângerii contravenţionale.

Cuvinte cheie: >