Atunci când utilizatorii achiziționează servicii de telefonie, internet sau televiziune prin intermediul telefonului, e-mailului sau al unei aplicaţii online, furnizorul trebuie să le pună la dispoziție o serie de informații minime, relevante pentru ca aceștia să poată lua o decizie adaptată nevoilor de consum. Contractul la distanță (inclusiv cel telefonic) se consideră încheiat doar după ce utilizatorii și-au exprimat consimțământul în scris (pe un suport durabil). Utilizatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanţă în termen de 14 zile de la încheierea acestuia, fără a invoca un motiv.
Ce este contractul la distanță?
Contractul la distanță este acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).
Drepturile utilizatorilor
Indiferent de mijlocul de comunicare la distanță utilizat pentru încheierea contractelor la distanţă,
- utilizatorii trebuie să primească, într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat, o serie de informații cu privire la serviciile pe care urmează să le contracteze, înainte ca aceste contracte să producă efecte obligatorii pentru ei;
- un astfel de contract intră în vigoare numai după ce utilizatorii și-au exprimat consimțământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax) în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicație);
- utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de maxim 14 zile de la încheierea contractului.
Obligațiile furnizorilor cu privire la informarea utilizatorilor
Operatorii telecom sunt obligați să pună la dispoziția utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, informații precum toate costurile asociate serviciului care urmează să fie furnizat (prețul, respectiv tariful și modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opțiunile și extraopțiunile incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea echipamentul achiziționat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va beneficia de serviciile achiziționate, modul de soluționare a reclamațiilor, informații despre dreptul de retragere din contract și condițiile în care utilizatorul își poate exercita acest drept.
Consumatorii care au încheiat un contract la distanță și furnizorul nu le-a respectat drepturile, pot sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Utilizatorii persoană juridică care au încheiat un contract la distanță și furnizorul nu le-a respectat drepturile, pot sesiza ANCOM.
Sursa: comunicat ANCOM
Cuvinte cheie: ANCOM > protectia consumatorilor > servicii de telefonie