Antitrust: Comisia Europeană vs. Google

16 iulie 2016 Business UE

Comisia Europeană a prezentat joi, 14 iulie, două noi comunicări cu obiecții companiei Google pentru abuz de poziție dominantă pe piață.

Printr-o comunicare suplimentară privind obiecțiunile, Comisia și-a consolidat concluzia preliminară conform căreia compania Google a abuzat de poziția sa dominantă prin favorizarea sistematică a propriului serviciu de comparare a produselor în cadrul paginilor sale cu rezultatele căutării.

Într-o comunicare privind obiecțiunile separată, Comisia a notificat, de asemenea, companiei Google opinia sa preliminară conform căreia compania a abuzat de poziția sa dominantă prin limitarea artificială a posibilității de afișare pe site-urile web ale părților terțe a anunțurilor publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google.

Comunicarea suplimentară privind obiecțiunile care se referă la serviciul de comparare a produselor survine ulterior comunicării privind obiecțiunile prezentată în același caz în aprilie 2015. Ambele comunicări privind obiecțiunile sunt adresate companiei Google și societății-mamă a acesteia, Alphabet. Transmiterea unei comunicări privind obiecțiunile nu aduce atingere rezultatului investigației, se precizează în comunicatul Comisiei europene.

Compararea produselor

Ca urmare a comunicării privind obiecțiunile din luna aprilie 2015 și a răspunsului companiei Google din august 2015, Comisia a efectuat investigații suplimentare. Comunicarea suplimentară privind obiecțiunile  prezintă o serie amplă de date și elemente de probă suplimentare care consolidează concluzia preliminară a Comisiei conform căreia Google a abuzat de poziția sa dominantă prin favorizarea sistematică a propriului serviciu de comparare a produselor în cadrul rezultatelor căutării generale. Elementele de probă suplimentare se referă, printre altele, la modul în care Google favorizează propriul serviciu de comparare a produselor în detrimentul concurenților, la impactul vizibilității sporite a unui site în rezultatele căutării cu motorul Google asupra traficului de internet al acestuia, precum și la evoluția traficului în cazul serviciului Google de comparare a produselor în raport cu concurenții săi. Comisia este preocupată de faptul că utilizatorii nu văd neapărat rezultatele cele mai relevante ale căutărilor lor – acest lucru fiind în detrimentul consumatorilor și frânând inovarea.

Citeste mai mult  ONRC. Termenul până la care PFA şi ÎI trebuie să îşi actualizeze obiectul de activitate

În plus, Comisia a examinat în detaliu argumentul invocat de Google potrivit căruia serviciile de comparare a produselor nu ar trebui analizate izolat, ci împreună cu serviciile furnizate de platformele comerciale, cum ar fi Amazon și eBay. Comisia consideră în continuare că serviciile de comparare a produselor și platformele comerciale aparțin unor piețe distincte. În orice caz, comunicarea suplimentară privind obiecțiunile constată că, deși platformele comerciale sunt incluse în segmentul de piață afectat de practicile folosite de Google, serviciile de comparare a produselor reprezintă o parte semnificativă a pieței respective și comportamentul companiei Google a condus la slăbirea sau chiar marginalizarea concurenței din partea principalilor săi rivali.

Prin trimiterea unei comunicări suplimentare privind obiecțiunile, Comisia și-a consolidat concluzia preliminară, protejând totodată dreptul la apărare al companiei Google prin faptul că i-a oferit posibilitatea de a răspunde oficial la elementele de probă suplimentare. Companiile Google și Alphabet au la dispoziție 8 săptămâni pentru a răspunde la comunicarea suplimentară privind obiecțiunile.

AdSense

Comisia a transmis, de asemenea, companiei Google o comunicare privind obiecțiunile care se referă la restricțiile pe care această societate le-a introdus cu privire la posibilitatea ca site-urile web ale anumitor părți terțe să afișeze anunțuri publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google.

Opinia preliminară a Comisiei prezentată în comunicarea privind obiecțiunile este că aceste practici i-au permis companiei Google își protejeze poziția dominantă pe piața publicității prin motoare de căutare. Această societate a împiedicat concurenții actuali și potențiali, inclusiv alți furnizori de motoare de căutare și alte platforme de publicitate online, să pătrundă și să se dezvolte în acest sector comercial important.

Citeste mai mult  CJUE. Competența instanțelor din statul membru de deschidere a procedurii de insolvență pentru o acțiune privind insolvența unui pârât domiciliat într‑un stat terț

Google plasează anunțuri publicitare direct pe site-ul motorului său de căutare, dar și pe site-urile părților terțe cu ajutorul platformei „AdSense for Search” („intermedierea publicității prin motoare de căutare”), ca intermediar.

Printre acestea se numără site-urile web ale comercianților cu amănuntul, ale operatorilor de telecomunicații și ale ziarelor din mediul online. Site-urile web oferă o căsuță de căutare care le permite utilizatorilor să caute informații. Ori de câte ori un utilizator efectuează o căutare, pe lângă rezultatele căutării sunt afișate și anunțuri publicitare generate de motoarele de căutare. Dacă utilizatorul face clic pe anunțul publicitar, atât Google, cât și partea terță primesc un comision.

În această etapă, Comisia consideră că Google deține o poziție dominantă pe piața de intermediere a publicității prin motoare de căutare din Spațiul Economic European (SEE), cu o cotă de piață de aproximativ 80 % în ultimii zece ani. O mare parte din veniturile companiei Google din intermedierea publicității prin motorul său de căutare provin din acordurile încheiate cu un număr limitat de părți terțe reprezentând companii mari, așa-numiții „parteneri direcți”.

Comisia este preocupată de faptul că, în aceste acorduri cu partenerii direcți, compania Google a încălcat normele antitrust ale UE impunând următoarele condiții:

  • exclusivitate: prin care se solicită părților terțe să nu afișeze anunțuri publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google;
  • plasarea privilegiată a unui număr minim de anunțuri publicitare generate de motorul de căutare Google: prin care se solicită părților terțe să preia un număr minim de anunțuri publicitare generate de motorul de căutare Google și să rezerve spațiul cel mai mare, în cadrul paginilor cu rezultatele căutării, pentru anunțurile publicitare generate de Google. În plus, anunțurile publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților nu pot fi amplasate deasupra sau lângă anunțurile publicitare generate de motorul de căutare Google;
  • dreptul de a autoriza anunțurile publicitare generate de serviciile concurente: prin care se solicită părților terțe să obțină aprobarea Google înainte de aduce orice schimbare în modul de afișare a anunțurilor publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților.
Citeste mai mult  Comisia Europeană reclamă tratatele bilaterale de investiții intra-UE

Opinia preliminară a Comisiei este că aceste practici, aplicate deja de zece ani, constituie un obstacol în calea concurenței pe această piață importantă din punct de vedere comercial. Comunicarea privind obiecțiunile contestă această practică de exclusivitate aplicată din 2006. Începând cu 2009, aceasta a fost înlocuită treptat, în majoritatea contractelor, de clauza privind plasarea privilegiată/numărul minim de anunțuri publicitare și de dreptul companiei Google de a autoriza anunțurile concurenților. Comisia este îngrijorată de faptul că, în această perioadă, practicile susmenționate au redus artificial opțiunile utilizatorilor și au frânat inovarea. În plus, acestea au redus artificial oportunitățile concurenților Google de pe piață și, implicit, capacitatea site-urilor web ale părților terțe de a investi pentru le oferi consumatorilor posibilitatea de a alege, precum și servicii inovatoare.

Comisia ia act de faptul că, în contextul procedurilor sale antitrust, Google a decis recent să modifice condițiile stipulate în contractele AdSense încheiate cu partenerii săi direcți în scopul de a le conferi o mai mare libertate în ceea ce privește afișarea anunțurilor publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților. Comisia va monitoriza îndeaproape aceste schimbări aduse practicilor folosite de Google pentru a evalua impactul pe care îl vor avea pe piață.

Google și Alfabet au la dispoziție 10 săptămâni pentru a răspunde comunicării privind obiecțiunile.

Cuvinte cheie: > > >