Parlamentul trebuie să intervină urgent pentru remedierea unei legi toxice, intrate în vigoare de curând pentru a salvgarda siguranța publicului, în condițiile în care construirea sau desființarea unui pod sau a unui baraj a devenit o simplă contravenție.
Prin modificările legislative intrate în vigoare la jumătatea lunii august 2020 statul încurajează executarea unor lucrări de construire în domenii vitale pentru interesul general, precum căi de comunicații (autostrăzi, drumuri etc.), instalații de infrastructură (poduri etc.), producere, distribuție sau transport energie electrică, îmbunătățiri funciare sau lucrări hidrotehnice (baraje etc.) care nu mai sunt considerate infracțiuni, ci au devenit simple contravenții.
Spuneam într-un articol precedent, recent publicat, că executarea unor lucrări de construire în lipsa autorizației emise conform legii, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 100.000 lei, în timp ce nerespectarea prevederilor autorizației de construire se sancționează cu amendă de la 5.000 la 20.000 lei.
Totuși, până de curând, executarea fără autorizație (de construire sau desființare) sau cu nerespectarea acesteia a anumitor categorii de lucrrai care prezintă importanță generală deosebită pentru interesul public, era considerată infracțiune, tocmai pentru a se sublinia importanța respectării legii în domenii de importanță specială, precum acelea mai sus enumerate.
O inițiativă legislativă toxică din anul 2018, care a primit aviz negativ de la Guvern și a fost transmisă de către Președintele României spre reexaminare, a intrat în vigoare de curând, încurajând executarea fără autorizație sau cu nerespectarea acesteia, a unor lucrări care pot pune în pericol viața cetățenilor.
În opinia inițiatorilor legii, care în expunerea de motive fac o serie de afirmații elucubrante și nedovedite care nu au legatură cu realitatea, spre exemplu, construirea sau demolarea unui pod sau baraj fără autorizație de construire sau desființare, trebuie să fie o simplă contravenție, iar nu infracțiune, deși în mod evident, interesul public este pus în grav pericol.
În forma inițială noua Lege prevedea chiar și dezincriminarea penală a executării fără autorizație de construire sau desființare, sau cu nerespectarea acesteia, a monumentelor istorice. Din fericire, în versiunea intrata în vigoare, aceasta a scăpat modificării. În contextul în care patrimoniul imobiliar cu caracter de monument istoric din România este distrus în mod sistematic, inițiatorii legii au considerat că sancționarea penală potențială a celor care, spre exemplu, demolează un monument istoric fara autorizație este mult prea drastică.
Daniel MOREANU este avocat si doctor in drept. Pentru mai multe detalii, a se vedea: www.moreanulaw.com
Cuvinte cheie: amenda contraventionala > autorizatie de constructie > autostrada > Daniel Moreanu