CJUE. Costul unui apel către un număr telefonic de servicii post-vânzare nu trebuie să îl depășească pe cel al unui apel standard

2 martie 2017 UE

Societatea germană comtech comercializează aparate electrice și electronice. Aceasta afișa pe pagina sa de internet un număr de telefon corespunzător unui serviciu post-vânzare cu prefixul 0180, utilizat în general în Germania pentru servicii de asistență supuse unui tarif național. Costul unui apel către acest număr special (negeografic) este mai ridicat decât cel al unui apel standard către un număr din rețeaua de telefonie fixă (geografic) sau către un număr din rețeaua de telefonie mobilă.

O asociație germană de combatere a practicilor comerciale neloiale (Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main) a solicitat Landgericht Stuttgart (Tribunal Regional din Stuttgart, Germania) să oblige comtech să înceteze această practică comercială pe care o consideră neloială. În acest context, Landgericht a solicitat Curții de Justiție să interpreteze în prealabil directiva referitoare la drepturile consumatorilor (Directiva 2011/83/UE).

Potrivit acestei directive, statele membre trebuie să se asigure că, în cazul în care un comerciant operează o linie telefonică pentru a fi contactat cu privire la contractele încheiate cu consumatorii, aceștia din urmă nu sunt obligați
să plătească mai mult decât tariful de bază pentru apelurile către această linie. Cu toate acestea, directiva nu definește noțiunea de „tarif de bază”.

Citeste mai mult  România, aviz motivat din partea Comisiei Europene referitor la netranspunerea directivei privind calitatea benzinei și a motorinei

Prin hotărârea din 2 martie 2017 în cauza C-568/15, Curtea răspunde că noțiunea de „tarif de bază” trebuie interpretată în sensul că costul unui apel aferent unui contract încheiat și efectuat către o linie telefonică de asistență operată de un comerciant nu poate depăși costul unui apel către o linie din rețeaua de telefonie fixă geografică sau mobilă standard.

Potrivit Curții, „tariful de bază” corespunde, în limbajul curent, costului unui apel standard. Atât contextul în care această noțiune este utilizată în directivă, cât și finalitatea acesteia, și anume asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor, confirmă că ea trebuie înțeleasă în acest sens obișnuit.

Astfel, în cazul în care comercianții ar fi autorizați să factureze tarife mai ridicate decât tariful unei comunicări standard, consumatorii ar putea fi descurajați să utilizeze linia telefonică de asistență pentru a obține informații referitoare la contract sau să-și invoce drepturile în special în materie de garanție sau de retractare.

Citeste mai mult  RGPD a intrat în vigoare. Ce sunt datele cu caracter personal? Ce constituie prelucrare de date?

Curtea precizează pe de altă parte că, măsura în care limita costului unui apel standard este respectată, împrejurarea că respectivul comerciant realizează sau nu realizează beneficii prin intermediul acestei linii telefonice de asistență este lipsită de relevanță.

Cuvinte cheie: >