Companiile de social-media trebuie să facă mai mult pentru a se conforma normelor UE privind protecția consumatorilor

15 februarie 2018 UE

Societățile care gestionează platforme de comunicare socială trebuie să facă mai mult pentru a se conforma solicitărilor de a respecta normele UE privind protecția consumatorilor, formulate de Comisia Europeană și de autoritățile pentru protecția consumatorilor din statele membre în luna martie a anului trecut.

Astăzi au fost publicate modificările aduse de Facebook, Twitter și Google+ clauzelor de furnizare a serviciilor lor pentru a le alinia la normele UE privind protecția consumatorilor.

Peste un sfert de miliard de consumatori din UE care utilizează platforme de comunicare socială vor beneficia deja de aceste modificări: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiți să renunțe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online, vor putea să depună plângeri în Europa, și nu în California, iar platformele își vor asuma partea de responsabilitate care le revine față de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline. Cu toate acestea, modificările asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerințelor prevăzute de legislația UE privind protecția consumatorilor.

Citeste mai mult  CJUE aplică noi norme privind admiterea în principiu a recursurilor în cauzele care au beneficiat deja de o dublă examinare

În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autoritățile de protecție a consumatorilor, Facebook și, mai ales, Twitter au răspuns doar parțial chestiunilor importante legate de răspunderea lor și de modul în care utilizatorii sunt informați cu privire la eventuala eliminare a conținutului sau la rezilierea contractului.

În ceea ce privește „procedura de notificare și de acțiune” utilizată de autoritățile de protecție a consumatorilor pentru a raporta conținutul ilegal și a solicita eliminarea acestuia, modificările aduse de unele societăți sunt insuficiente. În timp ce Google+ a instituit un protocol și a prevăzut termene pentru tratarea cererilor, Facebook și Twitter doar au fost de acord să pună la dispoziție o adresă de e-mail specială pe care autoritățile naționale o pot utiliza pentru a notifica încălcările, fără să se angajeze că vor trata aceste cereri în anumite termene.

Ca urmare a numărului mare de plângeri din partea consumatorilor, care au fost ținta unor fraude sau înșelătorii atunci când au utilizat aceste site-uri și, de asemenea, au fost supuși unor clauze de furnizare a serviciilor care nu respectă legislația UE privind protecția consumatorilor, în luna martie 2016 a fost lansată o acțiune de asigurare a respectării legislației.

Citeste mai mult  Comisia Europeană. Plan de acțiune pentru reforma TVA

De atunci, operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice:

  • clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea rețelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor;
  • clauzele care le impun consumatorilor să renunțe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online;
  • clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanță judecătorească din statul lor membru de reședință și impun, în schimb, aplicarea legislației din California;
  • clauza prin care platforma este eliberată de obligația de a identifica mesajele cu caracter comercial și conținutul sponsorizat.

Societățile s-au angajat să pună în aplicare modificările clauzelor lor de utilizare a serviciilor în toate versiunile lingvistice în primul trimestru al anului 2018.

Sursa: comunicat Comisia Europeană

Cuvinte cheie: > >