Problema competenței ofițerilor DGA de a efectua acte de cercetare penală prin delegare în anumite cauze, la ÎCCJ

21 mai 2020 Drept Penal

Curtea de Apel Iași a sesizat ÎCCJ în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile în vederea dezlegării următoarei chestiuni de drept: Dacă lucrătorii poliţiei judiciare din cadrul Direcţiei generale anticorupţie pot efectua, conform art. 324 alin. 3 din Codul de procedură penală, acte de cercetare penală prin delegare şi în alte cauze penale decât cele prevăzute în art. 1 alin. 2 din O.U.G. nr. 120/2005 privind operaţionalizarea Direcţiei generale anticorupţie din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

În opinia Curții de Apel Iași, textele de lege suscită două interpretări, respectiv:

În prima interpretare, lucrătorii poliției judiciare din cadrul Direcției generale anticorupție pot efectua acte de cercetare penală prin delegare și în alte cauze penale decât cele prevăzute în art. 1 alin. 2 din O.U.G. nr. 120/2005, aprobată prin Legea nr. 383/2005, în temeiul art. 324 alin. 3 din Codul de procedură penală, articol de lege care nu limitează în vreun fel organele de cercetare penală cărora procurorul le poate delega efectuarea unor acte de urmărire penală, singura condiție fiind ca acestea să fie organe ale poliției judiciare.

Citeste mai mult  Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului. Amendă penală

Astfel, art. 324 alin. 3 din Codul de procedură penală prevede în mod clar că ”În cauzele în care procurorul efectuează urmărirea penală, poate delega, prin ordonanță, organelor de cercetare penală efectuarea unor acte de urmărire penală”.

Potrivit alin. 4 al aceluiași articol de lege ”punerea în mișcare a acțiunii penale, luarea sau propunerea măsurilor restrictive de drepturi și libertăți, încuviințarea de probatorii ori dispunerea celorlalte acte sau măsuri procesuale nu pot forma obiectul delegării prevăzute la alin. 3”.

Referitor la organele de cercetare penală, Codul de procedură penală prevede la art. 55 alin. 1 lit. b) că organe de urmărire penală sunt și ”organele de cercetare penală ale poliției judiciare”, iar la alin. 4 al aceluiași articol că ”Atribuțiile organelor de cercetare penală ale poliției judiciare sunt îndeplinite de lucrători specializați din Ministerul Administrației și Internelor anume desemnați în condițiile legii speciale, care au primit avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție ori avizul procurorului desemnat în acest sens.”

Citeste mai mult  Modificarea noţiunii de ”consecinţe deosebit de grave” în Codul penal nu conduce la dezincriminarea infracţiunii de înşelăciune

În cazul organelor de cercetare penală ale poliției judiciare din cadrul Direcției generale anticorupție, art. 2 din OUG nr. 120/01.09.2005, aprobată prin Legea nr. 383/2005, prevede că acestea ”au competența să efectueze, în condițiile prevăzute de lege, activități de prevenire și descoperire, precum și actele de cercetare penală dispuse de procurorul competent privind infracțiunile prevăzute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, săvârșite de personalul Ministerului Administrației și Internelor”.

Coroborând aceste texte de lege rezultă că procurorul, în cauzele în care efectuează urmărirea penală, în temeiul art. 324 alin. 3 din Codul de procedură penală poate delega, prin ordonanță, organelor de cercetare penală are poliției judiciare, inclusiv lucrătorilor poliției judiciare din cadrul Direcției generale anticorupție, efectuarea unor acte de urmărire penală, cu excepția actelor prev. de alin 4 al art. 324.

În a doua interpretare, lucrătorii poliției judiciare din cadrul Direcției generale anticorupție nu pot efectua acte de cercetare penală prin delegare, în temeiul art. 324 alin. 3 din Codul de procedură penală, și în alte cauze penale decât cele prevăzute în art. 1 alin. 2 din O.U.G. nr. 120/2005.

Citeste mai mult  Consecinţele greşitei respingeri a cererii de abţinere/recuzare a completului de judecată investit cu soluţionarea cauzei pe fond

Potrivit acestei interpretări, lucrătorii poliției judiciare din cadrul Direcției anticorupție au competența de a desfășura, potrivit art. 1 alin. 2 din O.U.G. nr. 120/2005, numai actele de cercetare penală dispuse de procurorul competent privind infracțiunile prevăzute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, săvârșite de personalul Ministerului Administrației și Internelor.

Cuvinte cheie: > >