Curtea de Apel Suceava a sesizat ÎCCJ în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept: Dacă obligaţia inculpatului de a nu conduce vehicule anume stabilite, impusă de organul judiciar pe timpul măsurii preventive a controlului judiciar conform art. 215 alin. 2 lit. i Codul de procedură penală, constituie o suspendare a exercitării dreptului de a conduce şi întruneşte elementele de tipicitate ale infracţiunii prevăzute de art. 335 alin. 2 Codul penal.
În opinia Curții de Apel Suceava sunt posibile două interpretări:
Într-o primă opinie, se reține că obligațiile pe care inculpatul trebuie să le respecte pe durata măsurii controlului judiciar sunt prevăzute în mod expres în cuprinsul actului prin care se dispune luarea măsurii controlului judiciar și, tot în conținutul aceluiași act i se trage atenția inculpatului că în caz de încălcare cu rea credință a obligațiilor ce le revin măsura controlului judiciar se se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
Obligația impusă inculpatului de către organul judiciar în conținutul măsurii preventive a controlului judiciar de a nu conduce vehicule de o anumită perioadă nu constituie o măsură tehnico-administrativă pentru a constitui situația premisă relativ la infracțiunea de conducere a unui vehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce a fost suspendată. Prin urmare, încălcarea de către inculpat a uneia dintre obligațiile impuse prin luarea măsurii preventive a controlului judiciar nu realizează cerințele de tipicitate pentru infracțiunea de conducere a unui vehicul fără permis de conducere prevăzută de art. 335 alin. 2 Cod penal.
Într -o a doua opinie, analiza dispozitiei legale de la art. 335 Cod penal pornește de la constatarea faptului că noțiunea juridică de suspendare a exercitării dreptului de a conduce nu este definită în niciun act normativ. Astfel, în cuprinsul actului de referință în materie, OUG 195/ 2002 privind circulația pe drumurile publice, este definită la art. 6 punctul 29 indice 1 noțiunea de ”suspendarea înmatriculării” însă nu și suspendarea dreptului de a conduce.
În continuare din analiza aceluiași act normativ, rezultă că suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pe timp limitat, constituie o sancțiune contravențională complementară prevăzută de art. 96 alin. 2 litera b care se poate dispune fie ca urmare a săvârșirii uneia dintre contravențiile enumerate de legiuitor, fieeca urmare a acumulării a 15 puncte de penalizare (în acest din urmă caz, suspendarea urmând a fi dispusă de către șeful poliției). Același text de lege reglementează la alineatul 1 litera c și situația suspendării dreptului de a conduce subsecvent soluționării unei anchete penale prin soluții ce nu impun anularea permisului de conducere.
Este evident că fapta conducătorului auto care ar conduce în condițiile în care s-a aplicat sancțiunea contravențională complementară de către agentul constatator sau față de care s-a dispus suspendarea dreptului de a conduce prin decizia șefului poliției este de natură a întruni elementele constitutive ale infracțiunii prevăzută de art. 335 alin. 2 Cod penal.
De asemenea, OUG 195/2002 reglementează instituția reținerii permisului de conducere ca măsură tehnico-administrativă conform art. 97 alin. 1 litera a) și art 111. În concret, în cele mai multe situații este vorba de cazuri în care fapta săvârșită de conducătorul auto pare a întruni elementele constitutive ale unei anumite infracțiuni la regimul rutier, astfel că permisul este reținut pe durata cercetărilor și se eliberează o dovadă înlocuitoare cu sau fără drept de circulație.
Jurisprudența instanțelor este unanimă a reține infracțiunea prevăzută de art. 335 alin. 2 Cod penal în situația inculpatului care conduce vehiculul în baza unei dovezi înlocuitoare fără drept de circulație, deși în această situație nu este vorba de instituția suspendării dreptului de a conduce reglementată de OUG 195/2002, ci de o altă măsură prevăzută de lege – măsura tehnico-administrativă a reținerii permisului de conducere. În consecință, termenul de ”suspendare” din cuprinsul art. 335 alin.2 Cod penal trebuie interpretat conform limbajului comun, respectiv a interzice temporar exercitarea dreptului de a conduce.
Cuvinte cheie: conducerea unui vehicul fara permis de conducere > control judiciar > dezlegare chestiune de drept > OUG nr. 195/2002 > retinerea permisului de conducere