Este abuzivă impunerea unei sume fixe care trebuie platită de utilizator în cazul rezilierii contractului de telefonie

30 septembrie 2016 Drept Civil

Potrivit legislației generale din domeniul protecției consumatorilor, este abuziva impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie platita de utilizator în cazul denunțarii unilaterale a contractului de telefonie, internet sau televiziune de catre acesta, informează ANCOM.

Utilizatorii care doresc rezilierea contractului prin care sunt abonați la servicii de comunicații electronice (telefonie, internet, televiziune) trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului (de regula, 12 sau 24 de luni), iar, în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru încetarea contractului înainte de expirarea acestei perioade.

Acest lucru este valabil și pentru persoanele care doresc sa-și porteze numarul de telefon, având în vedere ca prin depunerea unei cereri de portare, acestea solicita automat și încetarea contractului de telefonie (fixa sau mobila) pe care îl au cu furnizorul din rețeaua caruia vor sa plece.

Sumele percepute pentru rezilierea anticipata sau modul de calcul al acestora trebuie sa fie specificate în contract, alaturi de perioada contractuala minima și de alte condiții de încetare a contractului.

Citeste mai mult  RIL admis vizând interpretarea art. 55 din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru

Stabilirea prin contract a unor penalitați pe care utilizatorii trebuie sa le plateasca în cazul în care doresc rezilierea contractelor înainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisa, însa modalitatea în care penalitațile sunt fixate de furnizori este reglementata de legislația generala din domeniul protecției consumatorilor.

Conform acestor prevederi legale, este abuziva impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie platita de utilizator în cazul denunțarii unilaterale a contractului de catre acesta.

În masura în care considera ca penalitațile de reziliere anticipata prevazute în contract sunt abuzive, utilizatorii se pot adresa Autoritații Nationale pentru Protectia Consumatorilor(ANPC). Aceasta instituție poate constata existența unor clauze abuzive, iar instanța de judecata poate dispune modificarea contractelor aflate în curs de executaresau eliminarea acelor clauze din contractele preformulate, pe baza carora sunt încheiate contracte noi cu utilizatorii finali.

Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situatiile în care contractul de servicii de comunicații electronice nu contine nicio precizare referitoare la durata acestuia sau în cazul în care furnizorul percepe penalitați pentru rezilierea anticipata a contractului deși acestea nu au fost incluse în contract.

Cuvinte cheie: > > > >