Încrederea în comerțul electronic, în creștere

27 iulie 2017 Business UE

Comisia Europeană anunță că ediția din 2017 a Tabloului de bord privind condițiile pentru consumatori, publicată marți, 25 iulie, arată că tot mai mulți consumatori din UE fac cumpărături online și că încrederea lor în comerțul electronic a crescut, în special în ceea ce privește achizițiile online din alte state membre UE. Cu toate acestea, comercianții cu amănuntul sunt încă reticenți în a-și extinde activitățile online și continuă să aibă preocupări referitoare la vânzările transfrontaliere. Aceste preocupări sunt legate în principal de un risc sporit de fraudă și neplată în cazul acestora, de reglementările fiscale sau legislațiile naționale diferite care se aplică obligațiilor contractuale, precum și de normele diferite de protecție a consumatorilor.

Comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Věra Jourová, a declarat: „Prioritatea mea este îmbunătățirea încrederii cetățenilor și a micilor comercianți cu amănuntul în piața unică digitală. Consumatorii au în prezent mai multă încredere atunci când fac cumpărături online. I-am dotat pe aceștia cu o procedură rapidă prin care să își recupereze banii în caz de incidente nedorite, chiar și atunci când cumpără din altă țară. Acum provocarea constă în a încuraja mai multe firme să răspundă acestei cereri în creștere.”

Citeste mai mult  Oracle a achiziționat GloriaFood pe 25 iunie 2021. Radu și Asociații SPRL a asistat vânzătorul

În ultimii zece ani, aproape că s-a dublat numărul celor care fac achiziții online. Astfel, de la 29,7% din totalul consumatorilor, în 2007, procentul celor care cumpără și online a urcat, în prezent, la 55%. Nivelul de încredere al consumatorilor a crescut cu 12 puncte procentuale în cazul achizițiilor de la comercianții cu amănuntul situați în aceeași țară și cu 21 de puncte procentuale în cazul achizițiilor din alte state membre ale UE.

Principalele concluzii ale tabloului de bord se referă la:

  • încredere și obstacole în comerțul electronic, precum riscul refuzării unei plăți sau a livrării în cazul consumatorilor sau de fraude în cazul comercianților, precum și reglementările diferite – în acest context, Comisia a formulat o propunere de norme moderne în materie de contracte digitale;
  • drepturile consumatorilor – există un grad de sensibilizare crescut în ce le privește în rândul consumatorilor, însă nivelurile de informare sunt scăzute și inegale pe teritoriul UE; Comisia lucrează la o propunere de actualizare a normelor de protecție a consumatorilor, pentru a se asigura că fiecare își cunoaște drepturile și că acestea sunt aplicate în mod corect în întreaga UE;
  • cunoașterea drepturilor consumatorilor de către comercianți – doar puțin peste jumătate din aceștia (media UE – 53,5%) au răspuns corect la întrebările despre drepturile de bază;
  • viteza de tratare a plângerilor – sunt mai puține motive pentru a depune o plângere, cei care o fac sunt mulțumiți de modul în care sunt tratate acestea, însă mulți decid să nu depună plângeri datorită compensațiilor mici sau duratei procedurii; Comisia încurajează demersurile de soluționare extrajudiciară, prin platforma de soluționare online a litigiilor (SOL).

Cuvinte cheie: > >