Monitorizarea celor care călătoresc cu avionul

28 martie 2017 Noutati legislative

Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică Proiectul de Lege privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor pentru prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor grave, precum și pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor la adresa securității naționale, prin care se are în vedere transpunerea totală a Directivei 2016/681/UE și se stabilește obligația transportatorilor aerieni de a pune la dispoziția autorităților competente o parte a datelor din registrul cu numele pasagerilor (PNR).

Proiectul prevede că se înființează, în cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF), Unitatea națională de informații privind pasagerii (UNIP), ca structură de specialitate, fără personalitate juridică, prin preluarea activității și a personalului Unității naționale de informații privind pasagerii, înființată potrivit art.8 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.13/2015.

Documentul în discuție stabilește obligația transportatorilor aerieni de a pune la dispoziția autorităților competente o parte a datelor PNR pe care aceștia le colectează deja în cadrul activităților lor obișnuite. Dispozițiile sunt opozabile tuturor transportatorilor aerieni care operează zboruri ce au puncte de plecare, escală sau destinație pe teritoriul României. Cu alte cuvinte, transportatorii aerieni sunt obligați să transmită atât datele PNR aferente zborurilor extra-UE, cât și pe cele aferente zborurilor intra-UE,

Citeste mai mult  Indemnizația de ieșire din sistemul de protecție socială, extinsă - proiect

Autoritățile competente să solicite sau să primească de la UNIP și să utilizeze date PNR sau rezultatul prelucrării datelor PNR sunt următoarele:

a) Poliția Română;
b) Poliția de Frontieră Română;
c) Direcția Generală de Protecție Internă;
d) Direcția Generală Anticorupție;
e) Serviciul Român de Informații;
f) Serviciul de Informații Externe;
g) Ministerul Apărării Naționale: Direcția generală de informații a apărării;
h) Ministerul Public;
i) Agenția Națională de Administrare Fiscală: Direcția Generală a Vămilor.

Transportatorii aerieni transmit către UNIP următoarele date din registrul cu numele pasagerilor:

  • codul de rezervare;
  • data rezervării sau a emiterii biletului;
  • data (datele) programată (programate) a (ale) călătoriei;
  • numele și prenumele asociate rezervării;
  • adresa și informațiile de contact (număr de telefon, adresă de e-mail) asociate rezervării;
  • toate informațiile privind forma de plată, inclusiv adresa de facturare;
  • itinerarul complet de călătorie;
  • informațiile din profilul „client fidel” (adică înregistrările cu privire la persoane fizice realizate de transportatorii aerieni în cadrul programelor de fidelitate derulate de către aceștia)
  • agenția sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul;
  • situația de călătorie a pasagerului, inclusiv confirmările, situația înregistrării pentru zbor, informații privind neprezentarea pasagerului la îmbarcare sau privind prezentarea acestuia în ultimul moment la îmbarcare fără rezervare prealabilă;
  • informațiile scindate sau divizate din registrul cu numele pasagerilor;
  • mențiunile cu caracter general, inclusiv toate informațiile disponibile despre minorii neînsoțiți cu vârsta sub 18 ani, precum numele și sexul minorului, vârsta, limba (limbile) vorbită (vorbite), numele și datele de contact ale persoanei care îl însoțește la plecare și relația sa cu minorul, numele și datele de contact ale persoanei care îl așteaptă la sosire și relația sa cu minorul, agentul prezent la plecare și la sosire;
  • informațiile despre bilet, inclusiv numărul biletului, data emiterii biletului și bilete dus simplu și câmpurile aferente furnizării automate a prețului unui bilet de călătorie;
  • numărul locului și alte informații privind locul;
  • informațiile cu privire la codurile partajate;
  • toate informațiile cu privire la bagaje;
  • numărul pasagerilor înregistrați în PNR și alte nume ale acestora;
  • orice date API colectate (adică  datele prevăzute la art.3 alin.(1) din OG nr.34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri) inclusiv tipul, numărul, țara de emitere și data expirării oricărui document de identitate, cetățenia, numele de familie, prenumele, sexul, data nașterii, compania aeriană, numărul zborului, data plecării, data sosirii, aeroportul de plecare, aeroportul de sosire, ora plecării și ora sosirii;
  • un istoric al tuturor modificărilor datelor PNR
Citeste mai mult  Obligativitatea efectuării denunțului în termen de 30 de zile

Transportatorii aerieni transmit datele PNR către UNIP cu 48 până la 24 de ore înainte de ora programată pentru plecarea zborului. Imediat după închiderea zborului, adică imediat după îmbarcarea pasagerilor în aeronava care se pregătește de decolare și când niciun pasager nu se mai poate îmbarca sau nu mai poate debarca, transportatorii aerieni transmit către UNIP toate modificările sau completările intervenite cu privire la datele PNR aferente respectivului zbor.

Datele astfel culese vor fi anonimizate dupa 6 luni, însă vor distruse abia după 5 ani.

Potrivit proiectului, datele PNR se prelucrează doar pentru următoarele scopuri:

a) prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism sau a infracțiunilor grave;
b) prevenirea și înlăturarea amenințărilor la adresa securității naționale prevăzute la art.3 din Legea nr.51/1991 privind securitatea națională a României.

Cuvinte cheie: >