O nouă legislație privind viața privată și comunicațiile electronice

13 ianuarie 2017 Noutati legislative UE

Comisia Europeană a prezentat la 10 ianuarie 2017, o propunere de Regulament privind viața privată și comunicațiile electronice. Măsurile vizează actualizarea normelor actuale, prin extinderea domeniului lor de aplicare la toți furnizorii de comunicații electronice. Astfel, normele referitoare la protecția vieții private vor acoperi și noi furnizori de servicii de comunicații electronice, cum ar fi WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage sau Viber.

Totodată, prin actualizarea directivei actuale printr-un regulament direct aplicabil, toți cetățenii și toate întreprinderile din UE vor beneficia de același nivel de protecție a comunicațiilor lor electronice.

Protecția vieții private va fi garantată atât în ceea ce privește conținutul, cât și metadatele provenite din comunicațiile electronice (de exemplu, timpul și locul unui apel). Ambele au o componentă de un înalt grad de confidențialitate și, în conformitate cu normele propuse, va fi necesară anonimizarea sau ștergerea acestora dacă utilizatorii nu și-au dat consimțământul, cu excepția cazului în care aceste date sunt necesare, de exemplu, pentru facturare.

Citeste mai mult  Noua formă a răspunderii magistraților pentru erorile judiciare

Norme mai simple în ceea ce privește cookie-urile

Va fi simplificată așa-numita „dispoziție privind cookie”, care a avut drept rezultat un număr exagerat de mare de solicitări ale consimțământului utilizatorilor de internet. Noile norme le vor permite utilizatorilor să își păstreze controlul asupra setărilor proprii, oferind o modalitate facilă de a accepta sau de a refuza urmărirea cookie-urilor și a altor identificatori în cazul riscurilor legate de viața privată. Propunerea clarifică faptul că nu este nevoie de consimțământ pentru cookie-urile care nu aduc atingere vieții private și care îmbunătățesc experiența online (de exemplu, pentru a-și reaminti istoricul achizițiilor efectuate). Cookie-urile instalate pe un site web vizitat care țin evidența numărului de vizitatori ai site-ului web respectiv nu vor mai necesita obținerea consimțământului.

Protecția împotriva mesajelor spam

Propunerea de interzice comunicațiile electronice nesolicitate, realizate prin orice mijloace, de exemplu prin e-mail-uri, SMS-uri și, în principiu, și prin apeluri telefonice, dacă utilizatorii nu și-au dat consimțământul. Statele membre pot opta pentru o soluție care le conferă consumatorilor dreptul de a refuza primirea unor apeluri vocale în scopuri de marketing, de exemplu prin înregistrarea numărului lor pe o listă a numerelor care nu pot fi apelate. Persoanele care efectuează apeluri în scopuri de marketing vor trebui să își afișeze numărul de telefon sau să folosească un prefix special care indică un apel în scopuri de marketing.

Cuvinte cheie: > >