Tribunalul Iași a sesizat ÎCCJ în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept: ”Dacă, raportat la art. 7 din O.U.G. 194/2002, compania aeriană are sau nu obligația de a efectua controlul pașapoartelor și al celorlalte documente sau vize, sau sancțiunea prevăzută de dispoziţia legală intervine numai în situația în care îmbarca pasagerii care nu sunt în posesia documentelor de călătorie necesare pentru intrarea pe teritoriile părților contractante după ce autoritățile de la frontieră au constatat lipsa documentelor de trecere a frontierei sau falsul/falsificarea acestora; Dacă, prin raportare la dispoziţiile Convenției de Aplicare a Acordului Schengen, la dispozițiile art.18 alin.(1) din O.U.G. 105/2001 privind frontiera de stat a României, controlul pașapoartelor și al celorlalte documente pentru trecerea frontierei de stat române, eliberate de autoritățile române, precum și al celor eliberate de autoritățile străine, recunoscute sau acceptate de statul român, potrivit legii, se face numai de către polițistul de frontieră sau şi de către companiile de transport aeriene.”
În cauza aflată pe rolul Tribunalului Iași, în temeiul OUG 194/2002 compania aeriană a fost sancționată contravențional pentru că a transportat un cetățean cu documente de călătorie false.
Asupra cererii de sesizare a ÎCCJ, societatea de transport aerian a subliniat că nu dispune de dispozitive tehnice specifice și nu poate consulta baze de date relevante aflate la îndemâna poliției de frontieră conform practicilor naționale și internaționale. În cazul operațiunilor de check in efectuate online fără bagaje de cală, verificarea acestor documente se face sumar la ușa avionului și constă în verificarea vizuală a conformității dintre fața de pe documentul prezentat pentru îmbarcare și pasagerul care se prezintă concomitent cu scanarea cărții de îmbarcare. Compania aeriană consideră că interdicția reglementată de articolul 7 din OUG 194/2002 ar fi încălcată doar în situația în care transportatorii aerieni pot verifica din punct de vedere tehnic falsul, elementele falsificate sub grosolane,
vizibil cu ștersături, dar cu toate acestea îi transportă pe străini în România. Consideră că poliția de frontieră este singura autoritate care are dreptul de a verifica prezența indicilor de falsificare sau de contrafacere a documentelor sens în care recurge la dispozitivele tehnice pe care le deține și la bazele de date specifice.
În opinia companiei aeriene modul în care este reglementat articolul 7 alin. 1 din OUG 194/2002 raportat la articolul 134 punctul 1 din același act normativ nu este în concordanță cu dispozițiile europene în sensul că ar putea lăsa impresia că transportatorii aerieni ar avea și obligația de a verifica autenticitatea documentelor de documentelor de călătorie folosite de pasageri străini subrogându-se astfel în drepturile și obligațiile polițiștilor de frontieră, O astfel de interpretare vine în contradicție cu legislația europeană cu legislația specifică poliției de frontieră, cu practicile internaționale și face din societățile de transport subiectul activ al unei contravenții în condițiile în care aceste societăți nu sunt organisme de control.
Cuvinte cheie: amenda contraventionala > politist de frontiera > subiect activ al contraventiei > transport aerian