Percepția mediului de afaceri asupra corupției în România

12 decembrie 2015 Business UE

Cu ocazia marcării celei de-a 13-a Zile Internaționale de Luptă împotriva Corupției (9 decembrie 2015), Comisia Europeană a publicat un studiu Eurobarometru privind percepția mediului de afaceri asupra corupției în UE, anunță Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Potrivit studiului, 95% dintre companiile din România consideră corupția un fenomen larg răspândit, procent în creștere cu 4% față de ediția precedentă.

În opinia antreprenorilor, practicile cele mai întâlnite sunt darea de mită și finanțarea partidelor politice pentru a obține contracte publice sau a avea influență asupra procesului de decizie (ambele cu 39%), urmate de favorizarea prietenilor și membrilor de familie în relațiile de afaceri (33%).

87% dintre firme apreciază că politicienii, reprezentanții partidelor și oficialii de rang înalt la nivel național primesc mite și fac abuz de putere în interes personal, procentul scăzând la 84% pentru cei de la nivel regional și local. Legăturile strânse dintre politică și mediul de afaceri sunt considerate de 89% dintre companii un motiv pentru corupție, iar aceasta și favoritismul împiedica libera concurență în afaceri consideră 79% dintre firme.

Citeste mai mult  CJUE. Dreptul pasagerilor la compensație pentru anularea unui zbor în cazul unei ”greve spontane” a personalului companiei aeriene

Mita și utilizarea relațiilor personale sunt cea mai ușoară cale de a obține anumite servicii publice, răspund 76% dintre antreprenorii români. Deși 74% dintre companii nu participă în proceduri de achiziții publice, 51% dintre firme apreciază că corupția este cea care le-a împiedicat să câștige o astfel de procedură. 74% și, respectiv, 73% dintre companii consideră că există corupție în achizițiile gestionate de autoritățile naționale și, respectiv, regionale și locale.

Însă majoritatea antreprenorilor apreciază că instituțiile/persoanele ce se fac vinovate de acte de corupție vor fi prinse sau va fi informată poliția/procuratura despre ele (69%), iar cei în cauză vor primi amenzi sau sentințe cu închisoarea (60%), procente în creștere semnificativă față de ediția precedentă. 49% dintre companii consideră că măsurile anticorupție sunt implementate imparțial și fără motive ulterioare (față de cele 40% care consideră contrariul), însă procentul e în scădere semnificativă (12 puncte procentuale).

Procentele medii la nivel european sunt următoarele:

– corupția este larg răspândită (71%);

Citeste mai mult  Răspunderea solidară a administratorului societății. Condiții

– principalele practici sunt favorizarea prietenilor și familiei în relațiile de afaceri (43%), fraudele fiscale sau neplata TVA și favorizarea prietenilor și familiei în instituțiile publice (ambele cu 39%);

– mita și abuzul de putere în interes personal sunt folosite de 68% dintre politicienii/oficialii naționali și de 65% dintre cei regionali și locali;

– legăturile strânse dintre politicieni și mediul de afaceri sunt motiv pentru corupție pentru 79% dintre firmele europene, iar 68% consideră că ele împiedică libera concurență în afaceri;

– darea de mită și utilizarea relațiilor personale sunt considerate cel mai simplu mijloc de a obține anumite servicii publice de 64% dintre companiile europene;

– 61% dintre companii nu participă la proceduri de achiziții publice, însă doar 34% consideră că nu au câștigat procedura din motive de corupție (procentul celor ce cred contrariul fiind de 58%); 53% și, respectiv, 58% dintre antreprenori apreciază că există corupție în procedurile de achiziții gestionate de autoritățile naționale și, respectiv, regionale și locale;

Citeste mai mult  Parlamentul European, ”profund preocupat” de reforma sistemului judiciar şi a legislaţiei penale în România

– doar 41% dintre antreprenorii europeni consideră că instituțiile/persoanele corupte vor fi descoperite și doar 34% apreciază că vor fi amenzi sau sentințe cu închisoarea pentru cei în cauză;

– doar 44% dintre companii consideră că măsurile anticorupție sunt aplicate în mod imparțial și fără motive ulterioare, în timp ce 48% cred contrariul.

Cuvinte cheie: >