Refuzul nejustificat al autorităţii de a analiza documentaţia depusă pentru obţinerea autorizaţiei de construire

21 septembrie 2016 Drept Civil Jurisprudenta

Nu există niciun text de lege care să împiedice autoritatea admnistrativă să analizeze documentaţia depusă de către reclamanţi în vederea obţinerii avizului de conformitate, respectiv a autorizaţiei de construire,chiar după expirarea termenului stabilit prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, fiind la libera sa apreciere analiza acestei documentaţii şi dispunerea unor măsuri în consecinţă.

Deşi, ca principiu, puterea de apreciere a administraţiei într-o astfel de situaţie scapă controlului de oportunitate al instanţei, în măsura în care acest refuz al autorităţii, apare ca fiind excesv de formalist, fără a respecta realitatea juridică, exista aparenţa unui exces de putere, ce face posibilă ingerinţa instanţei în exerciţiul puterii de apreciere a admnistraţiei.

”Prin Notificarea nr. 301406/09.03.2015 emisă de către pârâtă reclamantului i s-a restituit documentaţia prezentată în vederea obţinerii avizului de conformitate, respectiv a autorizaţiei de construire pentru realizarea obiectivului Reparare şi modificare acoperiş, din str. I… Ploieşti, jud. Prahova menţionându-se că nu au fost respectate măsurile dispuse prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor nr. 417/13.11.2012, respectiv intrarea în legalitate până la data de 13.11.2013.

Din înscrisurile aflate la dosarul cauzei a reieşit că reclamantul a executat lucrări de construcţii constând în Reparare şi modificare acoperiş fără a avea autorizaţie de construire fiind sancţionat contravenţional cu amendă în cuantum de 1000 lei, dispunându-se sistarea lucrărilor, precum şi obligaţia reclamantului de a intra în legalitate până la data de 13.11.2013, obligaţie nerespectată de către reclamant.

Citeste mai mult  ÎCCJ: Indemnizația de șomaj poate fi cumulată cu indemnizația de ședință de către consilierii locali

Instanţa constată că reclamantul contestă pe cale prezentei acţiuni refuzul nejustificat al autorităţii de a analiza documentaţia depusă pentru obţinerea autorizaţiei de construire.

Conform art. 2 lit. i din Legea nr. 554/2004 prin refuz nejustificat de a soluţiona o cerere se înţelege exprimarea explicită, cu exces de putere, a voinţei de a nu rezolva cererea unei persoane; este asimilată refuzului nejustificat şi nepunerea în executare a actului administrativ emis ca urmare a soluţionării favorabile a cererii sau, după caz, a plângerii prealabile;

Conform art. 2 lit. n din acelaşi act normativ prin exces de putere se înţelege exercitarea dreptului de apreciere al autorităţilor publice prin încălcarea limitelor competenţei prevăzute de lege sau prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor;

Potrivit art. 28 din Legea nr. 50/1991 “(1) O dată cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi b) se dispune oprirea executării lucrărilor, precum şi, după caz, luarea măsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizaţiei sau de desfiinţare a lucrărilor executate fără autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(2) Decizia menţinerii sau a desfiinţării construcţiilor realizate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de către autoritatea administraţiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice şi a regulamentelor aferente, avizate şi aprobate în condiţiile legii, sau, după caz, de instanţă. Pentru lucrări ce se execută la clădirile prevăzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii şi Cultelor
(3) Măsura desfiinţării construcţiilor se aplică şi în situaţia în care, la expirarea termenului de intrare în legalitate stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei, contravenientul nu a obţinut autorizaţia necesară.

Citeste mai mult  Acțiune în anulare act. Natura juridică a facturii fiscale

Potrivit art. 32 din Legea nr. 50/1991 “(1) În cazul în care persoanele sancţionate contravenţional au oprit executarea lucrărilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1), organul care a aplicat sancţiunea va sesiza instanţele judecătoreşti pentru a dispune, după caz:
a) încadrarea lucrărilor în prevederile autorizaţiei;
b) desfiinţarea construcţiilor realizate nelegal.
(2) În cazul admiterii cererii, instanţa va stabili termenele limita de executare a măsurilor prevăzute la alin. (1).”

Din analiza prevederilor legale menţionate mai sus, Tribunalul constată că nu există niciun text de lege care să împiedice autoritatea admnistrativă să analizeze documentaţia depusă de către reclamanţi chiar după expirarea termenului stabilit prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, fiind la libera sa apreciere analiza acestei documentaţii şi dispunerea unor măsuri în consecinţă.

Prin urmare, Tribunalul apreciază că deşi legalitatea formală a actului atacat a fost respectată şi deşi, ca principiu, puterea de apreciere a administraţiei într-o astfel de situaţie scapă controlului de oportunitate al instanţei, în măsura în care acest refuz al autorităţii, apare ca fiind excesv de formalist, fără a respecta realitatea juridică, exista aparenţa unui exces de putere, ce face posibilă ingerinţa instanţei în exerciţiul puterii de apreciere a admnistraţiei.

Citeste mai mult  Dezlegare chestiune de drept. Natura juridică a procesului-verbal de constatare a abaterilor de la normele OUG nr. 107/2002

Prin urmare, Tribunalul va admite în parte acţiunea şi va obliga pârâta la analizarea documentaţiei depuse pentru eliberarea autorizaţiei de construire.” (Tribunalul Prahova, Sectia a II-a civilă, de contencios administrativ si fiscal, Sentința civilă nr. 1061/2016, portal.just.ro)

Cuvinte cheie: >