TUE. Marcă figurativă reprezentând trei benzi paralele. Lipsa caracterului distinctiv dobândit prin utilizare

23 iunie 2019 UE

Tribunalul Uniunii Europene confirmă nulitatea mărcii Uniunii a societății adidas, care constă în trei benzi paralele aplicate în indiferent ce direcție. adidas nu dovedește că această marcă a dobândit, pe ansamblul teritoriului Uniunii, caracter distinctiv prin utilizare, arată TUE în hotărârea din cauza  T-307/17, potrivit unui comunicat.

În anul 2014, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a înregistrat, în favoarea adidas,  marca Uniunii alcătuită din trei benzi paralele echidistante cu aceeași lățime, aplicate pe produs în indiferent ce direcție pentru articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și articole pentru acoperirea capului.

În anul 2016, ca urmare a unei cereri de declarare a nulității introduse de întreprinderea belgiană Shoe Branding Europe BVBA, EUIPO a anulat înregistrarea acestei mărci pentru motivul că era lipsită de caracter distinctiv, indiferent dacă intrinsec sau dobândit prin utilizare. Potrivit opiniei EUIPO, marca nu ar fi trebuit să fie înregistrată.

În special, adidas nu ar fi dovedit că aceasta a dobândit caracter distinctiv prin utilizare pe ansamblul teritoriului Uniunii Europene.

Citeste mai mult  CJUE. Principiul ne bis in idem poate fi restrâns în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii și a piețelor financiare ale acesteia

Prin hotărârea sa din 19 iunie 2019, Tribunalul Uniunii Europene confirmă decizia de anulare, respingând acțiunea formulată de adidas împotriva deciziei EUIPO.

Tribunalul precizează, mai întâi, că marca în cauză nu este o marcă dinamică ce ar fi alcătuită dintr-o serie de elemente care s-ar repeta cu regularitate, ci o marcă figurativă obișnuită. Tribunalul reține apoi că formele de utilizare care se îndepărtează de la caracteristicile esențiale ale mărcii, cum ar fi sistemul său de culori (benzi negre pe fond alb), nu pot fi luate în considerare. Prin urmare, EUIPO a înlăturat în mod întemeiat numeroase elemente de probă prezentate de adidas pentru motivul că priveau alte semne cum ar fi, în special, semne pentru care sistemul de culori era inversat (benzi albe pe fond negru).

În sfârșit, Tribunalul constată că EUIPO nu a săvârșit vreo eroare de apreciere atunci când a considerat că adidas nu a dovedit că marca în cauză a fost utilizată pe ansamblul teritoriului Uniunii și că a dobândit, pe ansamblul acestui teritoriu, caracter distinctiv prin utilizare. Astfel, dintre elementele de probă prezentate de adidas, singurele care prezentau o anumită pertinență erau referitoare la numai cinci state membre și, în speță, nu puteau fi extrapolate la ansamblul teritoriului Uniunii.

Cuvinte cheie: > >