Timbrul de mediu ar putea deveni un impozit anual

27 ianuarie 2016 Noutati legislative

La Senat (prima Cameră sesizată) se află înregistrată pentru dezbatere Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule conform căreia timbrul de mediu devine un impozit anual.

Potrivit expunerii de motive, deşi aparent O.U.G. nr 9/2013 este o normă construită pe principiul poluatorul plăteşte, în realitate suma percepută pentru autovehiculele vechi este disproporţional de mică faţă de efectele nocive pe care acestea le au asupra mediului.

În vederea stimulării calificării situaţiei autoturismelor care se află în circulaţie pe teritoriul ţării şi care trebuie să plătească pentru efectele nocive provocate asupra factorilor de mediu, în vederea simplificării procedurii de plată a timbrului şi a formulei de calcul, a dimensionării sale la limite acceptabile, iniţiativa legislativă aduce următoarele modificări legislaţiei în vigoare:

  • timbrul de mediu devine un impozit anual, prin împărţirea cuantumului timbrului datorat la durata mediei de utilizare a autovehiculului şi ajustarea cu un parametru care reflectă vechimea autovehiculului; în acest fel, suma de achitat la înmatriculare devine suportabilă pentu proprietarii de autovehicule, iar circuitul autovehiculelor pe piaţă va fi deblocat, durata medie de utilizare, conform datelor statistice se încadrează în jurul a 15 ani;
  • pentru autovehiculele uzate, gradul de penalizare este mai mare decât cel prevăzut de legislaţia în vigoare, aşadar proprietarul plăteşte proporţional cu gradul de poluare; totodată, este descurajată achiziţionarea de autoturisme poluante;
  • impozitul se achită la organul fiscal local, odată cu celelalte taxe daorate bugetului local, 70% din valoarea din valoare urmând să fie virată în contul Administraţiei Fondului de Mediu pentru finanţarea programelor derulate de acestea, iar 30% revenind bugetului local;
  • cuantumul timbrului este actualizat anual, în funcţie de parametrul de ajustare, şi periodic, oadată cu modificarea normelor europene privind poluarea, aşadar suma este in strânsă corelaţie cu poluarea provocată mediului;
  • în ceea ce priveşte încasările la bugetul Administraţiei Fondului de Mediu diminuarea este temporară, pe termen lung încasările fiind cel puţin egale cu cele colectate în prezent în baza O.U.G. nr. 9 /2013.
Citeste mai mult  Neachitarea amenzii contraventionale in termen de 30 de zile atrage inlocuirea acesteia cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii. Cine sesizeaza instanta?

Deficitul de venituri la bugetul AFM pe termen scurt este compensat, respectiv majorarea veniturilor pe termen lung este asigurată de următoarele propuneri:

1. în locul cotelor de reducere acordate la calculul timbrului de mediu se introduce un parametru de ajustare în funcţie de durata de utilizare a autovehiculului de la înmatricularea sa;
2. eliminarea cotelor de reducere suplimentară în funcţie de rulajul de mediu anual real, o abatere de cele mai multe ori subiectivă;
3. eliminarea ajustării formulei de calcul privind deprecirea mai mare a autovehiculului.

Cuvinte cheie: >